MUSICREPORT.SK

02/04/2008

Cvičenie 002 – Bluesová pentatonika A (2. diel)

Cvičenie 002a

Cvičenie 002a

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Cvičenie 002a Bluesova pentatonika od “A” v osminových trolách hrané nahor
hrané “alternatívnym brnkaním” cez dve oktávy.

(Kliknite na obrázok pre plnú veľkosť.)

Cvičenie 002b

Cvičenie 002b

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Cvičenie 002b – Bluesova pentatonika od “A” v osminových trolách hrané nahor
hrané “alternatívnym brnkaním ja priklepmi a uvolneniami” cez dve oktávy.

(Kliknite na obrázok pre plnú veľkosť.)

Cvičenie 002c

Cvičenie 002c

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Cvičenie 002c – Bluesova pentatonika od “A” v osminových trolách hrané nahor hrané “tlmením
zápästím pravej ruky”" cez dve oktávy.

(Kliknite na obrázok pre plnú veľkosť.)

Cvičenie 002d

Cvičenie 002d

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Cvičenie 002d – Bluesova pentatonika od “A” v osminových trolách hrané nadol
hrané “alternatívnym brnkaním” cez dve oktávy.

(Kliknite na obrázok pre plnú veľkosť.)

Cvičenie 002e

Cvičenie 002e

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Cvičenie 002e – Bluesova pentatonika od “A” v osminových trolách hrané nadol
hrané “alternatívnym brnkaním ja priklepmi a uvolneniami” cez dve oktávy.

(Kliknite na obrázok pre plnú veľkosť.)

Cvičenie 002f

Cvičenie 002f

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Cvičenie 002f – Bluesova pentatonika od “A” v osminových trolách hrané nadol hrané “tlmením
zápästím pravej ruky”" cez dve oktávy.

(Kliknite na obrázok pre plnú veľkosť.)

Legenda

Vysvetlivky k obrázkom:

  • hore TEMPO nahravane a pod ním stručný text k cvičeniu,
  • pod textom je notová osnova s notami (značka -3- označuje trioly),
  • oblúčikom sú spojené noty, ktoré sa hrajú príklepom alebo uvoľnením (hammer-on a pull-off),
  • vlnovkovitá čiara označuje vibrato,
  • na konci je tabulatúrny zápis cvičenia (zvrchu struny e1-h-g-d-A-E),
  • čísla na čiarach v tabe označujú polohu, v ktorej sa hrá,
  • Tabultúra sa číta zľava doprava ,
  • Pod tabulatúrou je označenie hry prstami pravej a ľavej ruky,
  • Hru LR označujú čísla v krúžkoch,
  • úder PR smerom hore označuje “V” a smerom nadol “postavená zicherka “.

Na stiahnutie

VN:F [1.6.2_892]
Hodnotenie čitateľov
Rating: 3.0/5 (1 vote cast)

13 Comments »

  1. Ja len taku drobnost. To co si tu prezentoval je klasicka molova pentatonicka stupnica. Lenze bluesova stupnica sa od nej trochu odlisuje. A to v tom, ze ona nema 5tonov, ale 6. Tym siestym je v tomto pripade ton Dis. Ide mi len o to, aby nejakeho zaciatocnika nezmiatlo pomenovanie, ktore uvadzas ty.

    Comment by boris — 03/04/2008 @ 20:55

  2. Boris mylis sa! Pri pentatonickych stupniciach sa jednak nehovori o durovych lebo molovych (to je zauzivane u 7 tonovch modalnych stupnic ako ionksa, dorska, frygicka, lydicka, mixolydicka a lokrijska). Uvedena stupnica je bluesova pentatonika, ktora sa odvodzuje od V. stupna prirodzenej pentatoniky (c – d – e – g – a) tj od a-cka je to a – c – d – e – g. Ked tak pozri tento link: http://www.lidlmusic.sk/?id=223 v Gitarovej univerzite 2, kde je podrobnejsie vysvetleny vznik a odvodenie pentatonickych stupnic. Tu ktoru si mi tu ty prezentoval ( a – c – d – dis – e – g) je Bluesova hexatonika. trochu si to poplietol ale inak v pohode…

    Comment by marianguitar — 03/04/2008 @ 21:36

  3. Preco si myslis, ze pentatonika nemoze byt dur a mol? Ved tak ako klasicka durova resp. molova stupnica tak aj pentatonika ma durovu C-d-E-g-a resp. molovu terciu A-C-d-e-g.
    Precital som si ten link. Ide o to, ze ty si nazval durovu pentatoniku prirodzenou a molovu pentatoniku bluesovou. Cize v tvojom ponimani terminologie je vsetko ok. Samozrejme nemozem nazyvat stupnicu pentatonickou ked ma 6 tonov. Preto ju nazyvam len cisto bluesovou stupnicou, ktora sa odvodzuje od pentatonickej tym, ze sa k nej prida jeden prechodny ton.
    V podstate mame obidvaja pravdu, len mame inak uvedenu terminologiu nazvov stupnic.

    Comment by boris — 03/04/2008 @ 22:34

  4. Boris ak by si studoval teoriu okolo stupnic, tak by si zistil kedy a preco sa zacal pouzivat termin “durova” a “molova”. Bolo to prave az u modalnych 7 tonovych stupnic ako som v predchadzajucom prispevku uviedol.
    http://www.lidlmusic.sk/files/04-stupnice_stredovekemody-septatoniky1196956990.pdf
    Bolo to hlavne preto, lebo vsetkych sedem modalnych stupnic mali bud malu alebo velku terciu a bolo to teda relevantne ich takto rozdelovat. Pentatoniky sa na durove a molove nedelili prave z dovodu, ze niektore z nich (pretoze sa skladaju len z 5 tonov) neobsahuju ani malu ani velku terciu na III-stupni stupnice (pozri si ten link odvodenie pentatonik este raz
    http://www.lidlmusic.sk/files/02-stupnice_prirodzena a bluesova pentonika1196956710.pdf
    a tam najdes aj take stpunice (2 od tonu “c” a 4 od tonu “g” v odvodeni), ktore terciu neobsahuju.Inak zakladne pentatoniky neobsahuju ani poltonove kroky a preto sa im hovori aj “anhemitonicke”.Dalsi argument pre nazyvanie “dur/mol” podporuje uz samotne teoreticke odvodenie stupnic a sice, ze u 7-tonovych je tercia skutocne na III.stupni stupnice, kdezto na III stupni v pentatonikach tercia nie je vzdy.

    S5 k pentatonikam:
    c – d – e – g – a (prirodzena pentatonika) Na I.stupni je “c” na II. je “d”(co je sekunda) na tretom je “co je voci prvemu tercia (tu to sedi) ale inde aj aj tercia je, tak nie na III.stupni.
    Budis, ked ich chces nazyvat dur alebo moll, ale citujem teba:
    …Cize v tvojom ponimani terminologie je vsetko ok. Samozrejme nemozem nazyvat stupnicu pentatonickou ked ma 6 tonov. Preto ju nazyvam len cisto bluesovou stupnicou, ktora sa odvodzuje od pentatonickej tym, ze sa k nej prida jeden prechodny ton…”
    1/ Nie je to “moja terminologia”, ja som ju nevymyslel
    2/ pojem Bluesova stupnica ako si to nazval ty je ale tym padom nepresnost, pretoze tato stupnica co ty popisujes je Bluesova 6 tonova – hexatonika,
    http://www.lidlmusic.sk/files/03-stupnice_prirodzena a bluesova hexatonika1196956817.pdf
    ktora sa neodvodzuje len tak mechanicky pridanim toho tonu ale dovodom je pridanie dalsieho tzv. “blue tonu” kotrym je po malej tercii tritonusovy 5b ton, cize kvinta znizena o 1/2 tonu.
    3/ Bluesove stupnice existuju okrem pentatoniky a tejto hexatoniky aj viactonove, pozri:
    http://www.lidlmusic.sk/files/17_stupnice_osemtonove1196958822.pdf
    dole nizsie “bluesove osemtonove (oktatoniky) stupnice”.
    Treba byt presny v terminologii a odvodeni. Mozeme spolu riesit veci aj vyiac do hlbky, len tu by som ten priestor nezaberal a detaily si mozeme porozpravat na tomto mieste:
    http://forum.lidlmusic.sk/viewforum.php?f=27
    Ale inak imponuje mi tvoj zaujem, odkial si?

    Comment by marianguitar — 04/04/2008 @ 8:28

  5. Teraz som zistil, ze tie mnou uvadzane linky, kde su v texte medrezy, tak nefunguju, treba si ich dat do clipboardu a vlozit do vyhladavaca, sorr…

    Comment by marianguitar — 04/04/2008 @ 8:30

  6. nechcem sa tu miesat velmi do toho, comu az tak nerozumiem :D ale nehovori sa pri pentatonickych stupniciach o tom, ze maju molovy alebo durovy charakter a nie, ze dur/mol pentatonika?

    Comment by StyriOci — 04/04/2008 @ 8:30

  7. Ano je to tak styrioci, ide o “charakter” Je to dane podla toho, ci v konkretnej pentatonike je na II alebo III stupni mala alebo velka tercia. A to je ten rozdiel! Pojem “tonorod” ktory zastresuje nazvem to “pohlavie” stupnice DUR alebo MOLL sa zaviedol u 7 tonovych modalnych stupnic prave preto, ze tam bolo mozne jasne deklarovat aka tercia je na III. stupni kazdej modalnej stupnice. U uvedenych pentatonik ak sa aj nachadza interval malej alebo velkej tercie, tak to bud nie je na III. stupni (ale na inom). Este u II. stupna by som to bral (aj ked teoreticky nespravne odvodene) ale potom by bola molovou stupnicou aj tato stupnica: d-e-g-a-c (mala tercia medzi II a III a IV a V. stupnom co je blbost. Vzdy sa musi brat do uvahy povaha tercia (od I. voci III. stupnu) a III. stupen je treti ton od zakladneho…

    Comment by marianguitar — 04/04/2008 @ 8:45

  8. V podstate mi ide o ten durovy a molovy charakter. Ale myslim, ze moji potencialni ziaci skor pochopia, ze pentatonika ma durovy a molovy charakter a bluesova sa vytvori pridanim prechodneho tonu. Vzdy mi islo o co najlahsie aplikovanie teorie do praxe a ten “moj” sposob mi pride schodnejsi.
    Dalsia vec, citujem: “potom by bola molovou stupnicou aj tato stupnica: d-e-g-a-c (mala tercia medzi II a III a IV a V. stupnom co je blbost”. Mas pravdu je to blbost, lebo nemoze mat molovy charakter, ked tam nema k zakladnemu tonu terciu.
    Ina vec je, ze pentatonika moze mat aj iny charakter ako durovy a molovy. Napr. lydicky, ked budes hrat napr. cez akord Cdur Ddurovu pentatoniku.

    Som zo Zlatych Moraviec.

    Comment by boris — 04/04/2008 @ 11:42

  9. No ja sa zase drzim od prvotneho odvodenia vsetkych stupnic (myslene zovseobecnene), tj. ak postavim nad seba 5 tonov po kvintach (napr: C – G – d – a – e1) a “vopcham ich do jednej oktavy (tj. c – d – e – g – a) dostanem prvotnu prirodzenu pentatoniku (natrural pentatonic), od ktorej potom v podsate odvudzujem (odvodzuju sa) vsetky stupnice.
    A to najskor vsetky pentatoniky vznikajuce na jednotlivych stupnoch tejto prirodzenej pentatoniky tj od:
    I.stupen: od c = c – d – e – g – a (prirodzena pentatonika)
    II.stupen: od d = d – e – g – a – c (pentatonika II.stupna)
    III.stupen: od e = e – g – a – c – d (kausika = noc)
    IV.stupen: od g = g – a – c – d – e (mehga = rano)
    V.stupen: od a = a – c – d – e – g (bluesova pentatonika)

    A len na spestrenie potom ako si pisal sa pri bluesovej 6 tonovej stupnici pridava dalsi blue ton “es”
    Dalsie pokracovanie rozboru odvodenia pattonovych stupnic si mozete pozriet na linke:
    http://forum.lidlmusic.sk/viewtopic.php?p=11327#11327
    A vseobecne uvod do stupnic na linke:
    http://forum.lidlmusic.sk/viewtopic.php?t=28&start=0
    kde je treba otazniky brat ako pomlcky (nastalo pri prenose fora z volneho serveru na ten nas – chybicka se vloudila)

    Comment by marianguitar — 04/04/2008 @ 12:07

  10. Inak Boris, mi tu riesime detaily a presnosti v teoretickych veciach (konkretne teraz u pentatonik), ale aby si si nemyslel, hlboko si vazim ludi takych ako ty, ked mladsiej generacii posuvas svoje skusenosti a vedomosti, tak aby si niekto nemyslel ze my tu v niecom zavodime a mame nejaky problem. Nemame.

    Comment by marianguitar — 04/04/2008 @ 19:26

  11. Vam asi j**** musi :D DDD CItam a cisto jak magori :D DD

    Comment by MenoJebe vam dedkovia? — 11/12/2009 @ 11:38

  12. Podla mna zase j… tebe Thhh…

    Comment by marianguitar — 29/12/2009 @ 19:29

  13. Hmm ja nechapem preco sa to vola bluesova pentatonika, ked je to vlastne pentatonika a znie mi to aj tak ako z ciny a nie ako blues :) .

    Comment by Orofar — 26/03/2012 @ 13:35

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Powered by WordPress